fredag 25 september 2009

Vad tycker du?

Handen på hjärtat, vad tycker ni om Anna Anka?
Inte som person utan om hennes syn på äktenskap/förhållande?

Jag kan säga att som person tycker jag hon verkar helt korkad, överlägsen och självgod. Om hon är så vet jag inte, det kan ju vara en roll hon spelar.
Hennes syn på äktenskap tycker jag är intressant. Den rör om i lilla grytan Sverige.

Hur jämställda är vi egentligen? Vad är jämställdhet?
Om jämställdhet är att man gör precis lika mycket hemma så är inte vi på Sörmovägen 28 jämställda i alla fall.
För mig är jämställdhet alla människors lika värde. Vi är alla lika mycket värda oavsett kön eller hudfärg. Om en man och kvinna utför exakt samma arbete så tycker jag att det ska värderas lika. Att så inte alltid är fallet är jag väl medveten om.

Jag måste erkänna att jag tycker att det ligger lite i det hon säger. Mannens uppgift är att tillfredställa kvinnan och vice versa. Tänk om vi levde efter det? Skulle lika många relationer gå sönder då som de gör idag?
Att Anna lever ett helt annat liv än mitt är jag väl medveten om. Hon har tjänstefolk och är ekonomiskt oberoende, sådant underlättar. Det blir väl inte bråk om städning och pengar då i alla fall. Undra vad de bråkar om? Jag tillhör ju de som tror att alla blir oense någon gång i livet.

Hemma hos oss skulle det inte vara en enda konflikt om Tage kunde lära sig att lyda utan att ifrågasätta allt jag bestämmer;)

Intressant är hon i alla fulla fall den där Fru Anka.

Kvack kvack nu ska jag sova.

Inga kommentarer: