söndag 31 maj 2009

Till mamma

Idag är det mors dag. Det är inget vi direkt brukar fira hemma hos oss, utan om Tage är på bra humör kan han köpa en blomma och det snällaste jag själv gjort för mamma på just denna dagen var då jag och min bror, för ett antal år sedan, ramade in en femkrona till henne. Vet ej vad det skulle symbolisera eller föreställa, men jag minns det. Nu har jag inte bott hemma på två år, så det är svårt att göra något fysiskt för henne, men det minsta man kan göra är att slå en pling.

Min mamma är världens bästa mamma (No shit!) Hennes humor tillsammans med hennes sociala kompetens gör att det aldrig blir tråkigt att komma hem. Att hon dessutom är en riktig fena på att laga mat och baka gör inte hembesöken sämre. Hon är en sådan person man verkligen njuter av att ha i sitt liv. Vidare är hon oerhört generös och bjuder gärna in de flesta på fika/middagar. Hon gillar att ha roligt och träffa folk, det tycker jag om med henne. Det smittar av sig. Hon tar mycket plats och hennes närvaro är hundraprocentig, men utan att det någonsin blir jobbigt. Hon är i allra högsta grad värd epitetet proffs.

Mamma har ju varit väldigt ung genom min uppväxt, men det är inget jag har några negativa minnen av. Tvärtom. Hon är bestämd, väldigt organiserad, rättvis och alldeles perfekt vad det gäller uppfostran. Jag har inte alltid varit en ängel, men jag har vetat var gränsen går. Och det tack vare mamma. Genom hennes regler och värderingar har jag blivit en riktigt skötsam prick som tar avstånd från det mesta jag vet kan komma att innebära problem för mig.

Hennes ålder har snarare varit något positivt. Hon är inte så pass gammal att man varit tvungen att damma av hennes synsätt, och hon är heller inte så ung att hon inte vetat hur hon skulle handskas med mig. Summa summarum är hon väldigt lekfull (hallå, hennes vänner är 25!) samtidigt som hon kan vara oerhört seriös och mogen.

Utan min mamma vet jag inte vad jag skulle göra! Hon gör så fruktansvärt mycket för mig hela tiden. Det handlar om allt från ekonomi till att ge middagstips, hon är alltid villig att hjälpa mig. Trots att hon har två (tre med Tage) småbarn som härjar och tar på hennes krafter. Hon står bakom mig och stöttar mig i det allra mesta, vilket medför att jag skall gottgöra henne då jag blir äldre och skaffat mig bättre resurser.

Jag älskar dig mamma! Du, tillsammans med resten av familjen, är det bästa som finns!

Puss
Evelina

2 kommentarer:

Carolas vardag sa...

Gud så fns skrivet man blir alldeles tår ögd:)Kram

Sussa sa...

åh! vilken dotter du har!!! GULD! :-)