onsdag 8 oktober 2008

För mig får du vara den du är

Ska man ändra hela sitt sätt att vara för att det ska passa andra?
I en del av min omgivning så är det tydligen så att jag ska ändra hela mitt sätt att vara, eller i alla fall be om ursäkt för det.
Tänkvärt.
Jag har tagit det till mig och begrundat det. Tänkt på det fram och tillbaka, upp och ner, därefter in och ut och kommit fram till följande:
Jag vet att jag inte är en perfekt människa. Jag har gjort många STORA misstag i mitt liv. En del vill jag helst glömma, andra tvingar jag mig själv att aldrig glömma eftersom de påminner mig om förbättringar jag hela tiden måste arbeta med.
Samtidigt så är det här den personen jag är. Jag kommer alltid att göra misstag och kanske såra andra människor genom eller handlingar. Jag kan inte garantera att någon i min omgivning går säker....Men en sak kan jag lova, det är att jag mycket, mycket sällan har velat göra någon illa medvetet.
Nu snackar vi allvarliga kränkningar. Inte små skitsaker som man säger i all hast och inte menar något med. Det kan ju oxå såra iofs men kankse inte lika djupt.

Hurdan är jag då?
Jag tar nog ganska mycket plats i alla bemärkelser, syns och hörs gör jag oxå. Talar först och tänker sedan har jag nog gjort innan jag var född;=) Jag irreterar mig på när saker tar tid, akta dig för att stå framför mig vid ett rödljus och inte uppmärksamma när det blir grönt!! Grrrr

Jag älskar att lära känna nya människor. Jag tycker om att bry mig om andra, de som jag tycker om då......Jag får ofta höra från vänner långt bort att jag är bra på att hålla kontakten.

Nu är jag vilse i pannkakan ska ni veta. Hur ska jag göra?
Ska jag sluta säga vad jag tycker? Ska jag klara av att låtsas som att ingenting hänt?
Ärligt talat så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra. Det känns som svårt att ändra sin personlighet, den har ju några år på nacken.
Kanske ska jag ta en liten tupplur. Det sägs ju att man ska sova på saken.

Lunch? Någon.......

6 kommentarer:

Linda sa...

Om du kan vänta till klockan ett idag så lunchar jag mycket gärna, för jag gillar dig, precis som du är! Ses vi på nyan eller?

Carolas vardag sa...

Jag gillar dej precis som du är ändra inte på det:)Första gången jag träffade dej hade jag roligt:)andra gången jag träffade dej hade jag ÄNNU ROLIGARE:)synd att vi träffas så sällan.Inte skall du ändra på dej dom som inte accepterar dej måste ha ett riktigt tråkigt liv för med dej har man inte tråkigt:)Stå på dej.Jag älskar dej ja...du vet vad jag menar:)KRAMAR OM

Maia sa...

Det låter som om du tar det här smart. Funderar: Okej... hur mycket sanning ligger det i det här..? Hm...? Och sedan finner du vad du ska behålla. Kanske inget.

För du ska "pröva allt och behålla det som är gott". Jag vet inte vad denna någon sa till dig, eller vad det handlade om. Men det låter som om du blev ledsen. Behåll nu bara det som var gott, Mathilda. Inget annat.

Du är en gåva. Glöm inte det! Klart att man alltid kan utvecklas. Det kan man ju alltid, eller hur. Men vi utvecklas inte av negativ kritik.

Kram!
/Maia

Anonym sa...

Du är bäst precis som du är Mathilda!

Helen sa...

Ibland finns det såna där människor som inte klarar av ärliga, äkta personligheter...såna som vågar säga vad de tänker på...såna som DU. Kanske får man sortera ibland vilka som är äkta vänner..fast ibland kan det ju komma helt oväntat...Jag kan en sång jag skulle sjunga för dig..: "Du vet väl att Du är bra, du är så bra som du kan va för du är underbar för du är Guds barn."
Kram
Helen

Anonym sa...

Kloka och tänkvärda funderingar...
Jag tycker att man ska vara den man är och stå för det sen är det upp till andra att gilla läget eller inte.
Jag känner ju inte dig så mycket egentligen men jag tycker du är bra som du är.
Ändra inte på dig och absolut inte för att andra tycker det.
Var dig själv och skit i andra ;-)
Kram // Anna-Karin