lördag 29 december 2012

Hundar och raketer



Nu är det snart nyårsafton och då hör det ju liksom till att man smäller lite raketer, eller hur?
Men efter att ha läst om en tjej som beskrev hennes hunds dödsångest varje nyår så tycker jag alla borde skippa raketerna i år. Fy vad hemskt! Hur förklarar man för en hund att det inte är farligt?

Nej skippa raketerna i år och köp lite löjrom för pengarna, det är mitt bästa tips;)

Hundar ja......och deras ägare.........

Nu blir jag kanske lynchad men den smällen tar jag;) Jag vet att de hundägare jag känner inte berörs av det jag tänker skriva men jag vill ändå ta upp det.

Dödsångest och hundar......Ja det är hemskt, men en hund kan faktiskt ge en människa dödsångest. I torsdags var jag ute på fjället och åkte skidor, det var en härlig tur och mycket folk i rörelse i spåret. På väg hem möter vi ett par som har sin hund lös. Hunden sprang kanske 25 meter framför dem och vinden och farten gjorde att alla tänder i hundens mun syntes. Jag reagerade inte nämnvärt eftersom jag inte är rädd för hundar, och den sprang ju bara förbi. 

Men vad hade hänt om Millie hade varit med?

Hon är lite rädd för främmande hundar och hon hade blivit mycket, mycket rädd, det vet jag. Kanske att känslan hon fått var dödsångest. Förmodligen. Hon hade sett en stor, arg hund med tänderna framme, beredd att äta upp henne!! Hon hade skrikit rakt ut! Hon hade börjat gråta och blivit alldeles utom sig av skräck. Vad hade hunden då gjort? Hade den fortsatt springa förbi henne eller??

Jag vet inte? Men jag tycker frågan är befogad. Man har inte en hund lös i ett skidspår där man möter folk hela tiden, om man inte är i hundspåret här i Sveg, då räknar man med att möta hundar. 

Vad tänker ni som har hundar? Jag skulle inte komma på tanken att ha min hund lös där det rör sig mycket folk och barn. Hunden kan ju tro att barnet vill leka och det gör ju inte saken bättre.

Det låter kanske som att jag har något emot hundar och det har jag verkligen inte. Folk får ha hur mycket hundar de vill för mig men ha dem gärna kopplade så att inget dumt händer. Jag vill absolut inte att mina barn ska vara hundrädda och jag visar alltid att hundar inte är farliga genom att hälsa på hunden så att de ser. Men jag stör mig på folk som gör som paret i Lofsdalen gjorde.

Nog om detta......Jag lovar att inte fyra av en enda raket på nyårsafton med tanke på era hundar som blir rädda, det är ingen stor försakelse för mig. Lovar ni då att hålla era hundar kopplade där det finns folk? För jag tar bara för givet att ni plockar upp hundens bajs efter den;)

Inga kommentarer: