måndag 17 december 2012

Ge barnen en vit jul


Nu kommer mitt årliga inlägg om julen och alkohol. Om att jul och alkohol inte hör ihop enligt mig. Ni som vet att ni inte blir full på jul behöver inte bli upphetsade, det är de som blir det som jag vill komma åt. Och de som låter det hända, det är minst lika illa.
Hela min barndom har julen ofta bestått av fylla och jag börjar tro att det är därför jag tycker julen ofta ( dock inte i år) är så jobbig.

Nu kör vi!

Varför står en del bara och ser på när folk blir fulla på jul?
Varför gjorde min mormor det? Varför lät hon morfar supa som ett svin och förstöra varenda högtid för oss. Visste hon inte bättre eller vågade hon inte? Var hon rädd att hon skulle förlora oss? Det kanske hade varit bättre än att få växa upp med en alkoholist i familjen, vad vet jag?
Så blev det inte, hon skyddade honom oavsett vad. Men på något konstigt vis gjorde hon ju ändå allt för oss så det är jag tacksam för. Jag kan inte bara förstå varför hon inte bad om hjälp. Man kanske inte gjorde det på den tiden.

Hade jag idag varit i samma situation hade jag satt ner foten för länge sedan. Ingen alkoholist som lever ut sin sjukdom får vara full med mina barn. Ja, jag anser att det är en sjukdom som vem som helst kan drabbas utav. Medberoende är även det en sjukdom som jag tror många har utan att veta om det. Det är de som täcker upp för sina anhöriga, som bortförklarar och möjliggör för alkoholisten att supa.
Jag låter kanske som att jag är skitarg på alla alkoholister och så är det naturligtvis inte. Jag lider med dem men jag tror att man kan få hjälp ur sitt beroende.

I min familj dricker vi oss inte fulla på jul, inte annars heller. Det är ett val jag gjort och  som jag är stolt över. Vill andra dricka sig berusade så gör det mig ingenting så länge det inte finns barn i närheten, då blir jag rasande!

Många gånger får jag frågan om jag inte tycker det är skönt att varva ner med ett glas vin på kvällen. På den frågan är mitt svar; Nej, verkligen inte. Jag bakar hellre eller tränar. Men till er som tar ett glas vin för att ni vill slappna av så tycker jag ni ska fortsätta med det, så länge ni kan avstå det utan bekymmer;)

Nu tycker ni säkert att jag är hur dryg som helst, en riktig moraltant med gammeldags värderingar. Tycker du så kanske du ska ta dig en funderare på ditt drickande. Vad är det i min text som retar dig? Vad blir du arg på?
Sverige är ju ett fritt land och man får faktiskt uttrycka sina åsikter fritt, så det så. Om inte mina åsikter passar så behöver du inte läsa, om du nu inte vill reta upp dig, det vill man ju ibland;)

Nu ska jag ta och värma lite glögg, provsmaka mina nybakade kakor och invänta några bitska kommentarer;)

P.s
Glöggen är naturligtvis alkoholfri;)

1 kommentar:

Anna V sa...

Tycker att du skriver mycket klokt! Julen är barnens högtid, och alkohol hör inte hemma där! I våran familj har det alltid varit alkoholfritt på jul, och det är något som jag ska föra vidare till mina barn... Kram på dig! =)