lördag 22 december 2012

Endometrios



I flera år har jag haft lite ont till och från, men det senaste året har det bara blivit värre varje månad. Nu är det jag som uppsöker läkare så fort det blir vardag igen.
Jag har knappt sovit i natt, det har värkt, jag har frusit, svettats, yrat och grinat. Idag på dagen har jag varit ute och rört mig hela tiden, då känns det lite bättre. När jag sitter still gör det ondare.

Så här stod det om sjukdomen på nätet och allt stämmer bra:

Klinisk bild

De klassiska symtomen är menssmärta, samlagssmärta och infertilitet. I kända så kallade endometriosfamiljer förekommer det att smärtorna debuterar redan före första menstruationen. Det är dock vanligare att menssmärtan förvärras med tiden och att antal dagar med smärta per månad ökar. Den typiska smärtan börjar någon/några dagar före blödningen (enbart ovulationssmärta förekommer också) och i samband med smärtan är det vanligt att tarmfunktionen påverkas (lös avföring eller diarréer och slemmig avföring, enbart frekventare avföring eller obstipation). De flesta beskriver svullnadskänsla i och uppblåsthet av magen, allmän sjukdomskänsla och illamående, ibland även kräkningar som inte beror på smärtan. Temperaturförhöjning eller kallsvettighet förekommer mellan ägglossning och menstruation sannolikt på grund av inflammationen.
Smärtan beskrivs som huggande, brännande, skärande eller krampliknande med en kvarstående molvärk emellan. Vanligtvis är den lokaliserad i nedre delen av buken, men typiskt är utstrålning mot rygg och/eller benen.




Inga kommentarer: