tisdag 28 augusti 2012

Alldeles för tidigt

Ni som känner mig vet att jag inte är någon fan av vedeldning för att ha det varmt inomhus. Jag stretar emot in i det sista innan jag eldar, men idag kunde jag inte hålla mig. Inomhustempen var på 16C och jag fick ha en filt på mig när jag satt vid datorn. Då är det för kallt, tom för mig.
Jag fattar inte alls tjusningen med vedeldning. Som jag ser det är det nästan bara nackdelar.

-Det tar en massa tid att fixa all ved.
-Man måste bära in veden varenda dag.
-Det skräpar ner.
-Det är hopplöst att få en jämn temperatur i huset. Det är ca 30C i vardagsrummet innan det når 20C i köket.
-Det tar tid innan det blir varmt.
-Fläkten låter så att man inte kan titta på tv medan man eldar.

+Elden ger ett fint sken i vardagsrummet, men då måste luckorna vara öppna förstås.

Som ni förstår så föredrar jag någon annan värmekälla. Jag fasar för vintern då jag kommer att börja sju på morgonen, vakna upp i ett svinkallt hus och ska börja dagen med det jag ogillar mest.

Kan hända att jag låter sur för jag har nämligen kört fast i en skoluppgift, annars är det bara bra;)

Inga kommentarer: