onsdag 24 oktober 2012

Sjuka funderingar!

Jag är sjuk. Jag har inte varit det på väldigt länge så det är ju i alla fall positivt. Kanske att de där vitaminerna och träningen hjälper ändå.

Jag har i alla fall funderat på det här med att vara sjuk och jobba.
Jag jobbar ju med gamla människor, ofta är de lite nedsatta och många är väldigt gamla. Hur blir det om jag går hem till dem med feber i kroppen?
Jag kanske tar ett par alvedon och genomlider arbetsdagen för man vill ju inte vara hemma. Och jag vill absolut inte vara hemma. Jag avskyr att ringa och sjukanmäla mig. Jag känner mig som en bov, en svikare och en svag människa.

Men går jag på jobbet så är risken stor att jag smittar en vårdtagare med min förkylning. En förkylning som för mig går över på ett par veckor kan faktiskt ha ihjäl en gammal människa om det vill sig illa.

Så jag är hemma. Med dåligt samvete gentemot min arbetsgivare och mina arbetskamrater, men med gott samvete mot de gamla människor jag vårdar varje dag.

Inga kommentarer: