lördag 29 oktober 2011

Skoterns dag



Ni som är från Härjedalen tycker naturligtvis att skoterns dag inte behöver någon närmare presentation, detta inlägget är väl kanske mest riktat till mina vänner söderut. Men ni får alltså läsa om ni vill.....
På skoterns dag åker man runt till alla skoterhandlare och tittar på skotrar, man pratar om de nya modellerna och man lyssnar på motorljuden. Jag åker också runt, men jag fikar, pratar med folk och sätter mig eventuellt på någon skoter om det blir för jobbigt att stå.

Jag skulle vilja påstå att detta är en av männens högtidsdagar på året. Jag ser då inte så många kvinnor som tittar på skotrarna. Vi står mest och dricker kaffe och håller reda på barnen medan männen gör årets kanske viktigaste affär.

Varför går man frivilligt på en sådan här tillställning kanske ni undrar?
Jag bor ju här och då går man på skoterns dag, det hör liksom till. I år blev vi bjudna på våfflor, fika, ballonger, tutor och bandanas till hela tjocka släkten, så det lönar sig ju att gå dit;)

Ärligt talat så är jag väldigt ointresserd av skotrar. Jag kan köra om jag måste men gillar mest att sitta bakpå och njuta av utsikten över fjället. Men jag är ju glad att vi har en skoter och kan ta oss ut, så jag kan ju inte förkasta skoterns dag helt och hållet.

Inga kommentarer: