söndag 20 mars 2011

Sluta gnäll!

Idag på Ica var det en ljudnivå som fick t.o.m mig att undra vad som pågick. Det var barnfamiljer överallt, de skällde på varandra, de skällde på barnen, de klagade på sortimentet i butiken och de var allmänt högljudda.
Efter en liten stund insåg jag att det var bytesdag i fjällen. Förmodligen hade dessa familjer suttit i bil i flera timmar med barn som ständigt ställde den obligatoriska frågan; är vi framme snart?

Inte konstigt att de var irreterade på varandra inne på affären. Förmodligen var de skithungriga och ville bara vara framme. De hade absolut ingen lust att storhandla i en butik där hyllorna gapade tomma med trötta och gnälliga barn.

Men, det är dessa människor som betalar många av våras löner, det är de som ser till att vi har superfina fjällanläggningar att åka till, och en Icabutik med ett gigantiskt utbud. Att det var lite tomt i hyllorna en söndag eftermiddag kan vi väl leva med, eller?

Så varför gnäller vi varje helg att det är takboxrally nere på Sveg, att vi får stå i kö på affären och att alla mackor är slut på Statoil?
Jag vet inte, det hör nästan till att man ska gnälla lite på turisterna och tycka att de är jobbiga och dryga.

I sommar åker jag till Göteborgs norra skärgård, en liten ö som heter Rörö. En underbar liten ö med inte ens hundra bofasta tror jag, förutom på sommaren. Då kommer vi, turisterna. Vi som har åkt 70 mil bil för att få uppleva salta bad och ljumma vindar. Då tycker nog de bofasta att vi är lite jobbiga emellanåt, när vi undrar varför det inte finns mandelpotatis och torrkött i den lokala Icabutiken.

Jag ska vara en trevlig turist. Jag ska inte sucka högt för att det inte finns just den potatisen jag vill ha, jag ska vara mycket trevligare än den där dryge 08:an som blev hysterisk för att vi inte hade curryketchup i gatuköket där jag jobbade.
- Va ere för feel på eer eegeentligeeen? Curryketchup är väl standard i ett gatukök.

Jag minns det som igår......

1 kommentar:

Anonym sa...

Nånstans mellan 250-300 bofasta bor det på Rörö året om och även om deras ICA-affär lever på turisterna så gnälls det på "båtfolket" och "staborna". Det hör liksom till. Förresten tror jag jag har sett mandelpotatis på Strandkassan...så det så :) /Marie