fredag 5 mars 2010

I gott sällskap

Det är inte bara jag som tycker matte är svårt. Idag ringde jag kommunen då jag fått en blankett för ändring av inkomst. Eftersom min inkomst inte ändrats ringde jag upp och kollade läget.

Summan av kardemumman blev att damen på kommunen inte kunde hjälpa mig eftersom jag bara hade en nettosumma att ge henne. Hon kunde bara räkna ut avgiften om hon hade bruttosumman!!
Seriöst!
Jag förklarade för henne att hon kanske kunde räkna ut bruttosumman men det visste hon inte hur man gjorde! Denna människa sitter och räknar ut vad vi skattebetalare ska betala i dagisavgift! Jag blir mörkrädd för mindre.

Om ni nu undrar hur man räknar ut det kan jag tala om hur. I exemplet utgår vi från att det är 30% skatt.
Du tar bruttosumman och dividerar med 0,7. I detta fallet blev det 1484/0,7=2120. Lätt som en plätt. I alla fall när jag slängt ett getöga i matteboken;)

Det som stör mig är att människan har ett jobb som denne inte klarar av. Nog kan man begära att de som gör uträkningar ska kunna räkna?

1 kommentar:

Grannen sa...

Ska du bli ekonom nu oxo? ;=)