söndag 8 juli 2012

Om att dricka med barn i närheten

Först och främst vill jag klargöra att det här handlar inte om att ta ett glas vin eller en öl till maten. Nej, det handlar om något helt annat, något jag själv upplevde de tjugoförsta åren av mitt liv och fortfarande ser framfarten av i min familj och andras.

Hur tänker man som förälder om man super sig full med sina barn i närheten?
Inte med huvudet i alla fall. Eller är ditt sug så starkt att du inte kan låta bli trots att dina barn ser dig?

Kommentarerna haglar om hur "jävla kung festen igår var", "fy fan vad full jag var", "konstigt att jag mår bra idag" och jag vet inte vad jag ska tycka. Kan man inte idag gå ut och ha skoj utan att vara full?

Inser du vad det gör i ditt barns inre när de ser dig full? När du tar i dem på ett sätt de inte är vana vid, och det behöver inte vara ett dåligt sätt, när du vinglar och luktar konstigt ur munnen. Man beter sig inte som vanligt när man får alkohol i kroppen, det är vi alla överens om tror jag, och detta märker barn. Även små barn märker det och blir oroliga.

Jag vet inte vad man kan göra för att komma åt problemet för det verkar vara så okej idag att dricka med sina barn i närheten, det är så accepterat att man inte reflekterar över det. Jag själv har suttit på middagar där vuxna blir fulla och barn är med utan att säga något. Fegt.

För min del är det slut på detta när mina barn är i närheten. Är vi någonstans där vuxna blir fulla kommer jag gå därifrån. Jag vill att mina barn ska veta att jag inte tycker att det är ok och att jag vill låta dem slippa se eländet.

Alkoholen har förstört hela min uppväxt och min familj. För mig är valet att inte dricka särskilt svårt. Det finns inget som lockar med att bli full, det är dyrt, man mår dåligt dagen efter och jag har lika roligt ändå. Fast det är klart, jag hänger inte riktigt med i den där hysteriska glädjen som infinner sig när man är berusad och älskar allt och alla.
Fy vad hemskt att dagen efter fundera på alla man kramade som om man var bästa vänner fast man egentligen inte alls gillar dem. För det är ju så man gör, eller hur? Jag har sett flera bilder som man höjer på ögonbrynen åt.

Skit i spriten för barnens skull. Låt barnen få en nykter förälder resten av sommaren. Lägg undan pengarna du skulle köpt alkohol för och gör någon med dina barn istället.

P.s Det här inlägget är absolut inte riktat till någon enskild person utan något jag funderat på den senaste tiden och sett debatter om:)


2 kommentarer:

Sussa sa...

Så sant Mathilda jag håller helt med dig och har fått höra de mest konstiga kommentarerna för att jag tagit avstånd från alkohol sen jag fick mina goda ungar, och har när det på middagar gått för långt tagit mina barn och åkt därifrån, då är man plötsligt tråkig och usel som människa, men okej det tar jag och det kan jag vara för då är de inte nån där som är värd att umgås med mig och mina barn iallafall... kram på dig Mathilda! äntligen nån mer som ser det som jag (eller ja det har du väl gjort länge bara det att jag inte vetat om det!)

Unknown sa...

Ett bra och viktigt ämne! Så bra skrivet. Folk måste sluta upp med att normalisera supandet med barn i närheten. Barn och alkohol hör inte ihop, svårare än så är det ju inte. Bara det att vissa inte förstår.