tisdag 5 mars 2013

Funderingar

När man går hemma, vabbar och tycker jättesynd om sig själv är det lätt att man börjar fundera på saker och ting. Jag funderar mycket på hur jag själv fungerar. Jag kommer oftast att tänka på det när jag känner att jag blir missförstådd, bortglömd och otrevligt bemött.

Elaka kommentarer och pikar haglar på facebook. Oftast bryr jag mig inte men när man är i ett läge då man är sårbar är det lätt att ta åt sig. Och när jag tagit åt mig funderar jag på om jag är likadan, om jag beter mig på samma vis?
Ibland upptäcker jag att jag är det och det är inte skoj. Det är hemskt! Jag avskyr att upptäcka dåliga sidor hos mig själv, men samtidigt är det ju det enda sättet att ta itu med dem och ändra på sig, eller hur?

Jag tror att människor kan förändras, men då måste de komma till insikt själv, det funkar inte om en kompis ska påpeka ens dåliga sidor. Lika om ens partner påpekar något, då biter man ifrån snabbt!
Jag vill förändras. Jag vill bli mer medveten om mina dåliga sidor fast det gör ont och är jobbigt. Hur ska jag annars kunna förändras?

Jag blir så fruktansvärt trött på de som hela tiden skriver "lustiga" kommentarer på andras bekostnad. Jag själv har ju en förmåga att skoja till det mesta men nu menar jag de där kommentarerna som verkar roliga men som egentligen sårar den som blir utsatt. Sluta! Sluta nu!!

Var lite snäll och trevlig istället. Skriv ett uppmuntrande ord till din fb-vän istället för att trycka ner, gläds med den som är glad och trösta den som är ledsen.

Nu har jag fått ventilera. Tack.

Inga kommentarer: